Arås båthavn er klar for sommersesongen 2025
Torsdag 22. mai ble vårdugnaden i Arås båtforening gjennomført. Denne gangen var det alle med båtplass på pir 1 og Steinbrygga som var kalt inn.
Dugnadsansvarlig Frode Sundby, pirsjef Egil Nystuen og driftskoordinator Trine Fosse sørget for god planlegging, innkjøp og gjennomføring.
Egil Nystuen begynte dugnaden to dager før med spyling av taket på vaktbua og fortsatte på dugnaden og dagen etter med vasking av alle picnicbordene ved vaktbua, alle terrassebord rundt vaktbua og terrassebordene ut på bryggene foran vaktbua.
Det var ikke lite avfall fra spylingen av taket, og til vår store positive overraskelse hadde vaktene som kom den kvelden tatt arbeide med å koste og samle sammen alt avfallet. Imponerende initiativ. Tusen takk!
Vidar Eriksen og Hjalmar Almquist administrerte parkeringsoppmerking på dugnaden, satte opp alle navneskilt på merkede parkeringsplasser på lørdagen etter og vil merke opp alle parkeringsplasser med merke maskin til uken.
Jan Ole Sørli administrerte arbeidet med å bli kvitt de siste restene av pir 4 og sørget for at vi blir kvitt to tønner med gammel olje.
Arne G. Nilsson administrerte rydding i containere og på loftet.
Alf Harald Li, Tor Nystuen og Stig Madsen stilte opp med hjullaster og traktorer.
Terje Kaltvedt og Jan Ole Sørli hadde 3 runder til Løfterød gjenvinningsstasjon dagen etter dugnaden.
Alle på pir 1 og Steinbrygga hadde fått tildelt arbeidsoppgaver og blitt inndelt i arbeidsgrupper sammen med innkallingen.
Dette fungerer veldig bra, da vet alle hva de skal gjøre og kan ta med seg nødvendige redskaper for å få utført jobben.
Styret er imponert over deltagernes positivitet, samarbeidsevne, arbeidsinnsats, selvstendighet, initiativ og god løsningsorientering i forhold til gjennomføring av oppgavene.
Tusen takk til alle som kom! Dere har alle gjort en viktig innsats for havna vår.
Og dette fikk vi gjort:
- Taket på vaktbua ble spylt ren for mose mm
- Avfall fra spyling av taket ble feiet opp og kastet i søppelcontaineren
- Parkeringsplassen ble plukket fri for søppel, ryddet, rakt og kostet
- Hull på parkeringsplassen og ved innkjøringene ble fylt med fresemasse.
- Det ble satt opp parkeringsavgrensning, hengt opp navneskilt på merkede parkeringsplasser og alle parkeringsplasser skal oppmerkes
- Båtstøtter ble pusset og malt
- Vinduene i vaktbua ble vasket både innvendig og utvendig
- Vaktbua ble grundig rengjort
- Fryser ble rimet av og kjøleskapet vasket
- Toalettene ble grundig rengjort
- Tildekningsplast på skilter ble fjernet
- Det ble satt opp sperringer ved kajakkutleien og kajakkhotellet
- Trillebårer ble forsøkt reparert, men lot seg ikke gjøre. Styret har derfor besluttet å gå til innkjøp av nye trillebårer
- Brygger og kranområdet ble kostet
- En initiativrik person (skulle gjerne ha fått navnet på denne personen) hadde med en solid klipper og gjorde en skikkelig innsats med klipping av kanter, busker mm.
- Det ble lukt bort ugress rundt omkring i havna
- Loftet på vaktbua ble ryddet, og masse gammelt «søppel» ble kastet. Resten ble sortert og plassert så det er lett å finne det man leter etter
- 2 lagringscontainere ble ryddet, mye gammelt søppel ble kastet og resten ble sortert og plassert slik at det er lett å finne det man leter etter
- Toppbord og frontbord på rekkverket rund vaktbua ble skuret og rengjort
- Rester av gamle pir 4 ble kildesortert, jern ble fjernet og plank ble kappet. Alt ble lesset på hengere
- Det ble stekt 7,5 kg vaffelrøre, kokt utallige kanner med kaffe og blandet saft
- Servering, oppvask og rydding etterpå (da med hjelp av vaktene som kom)
Dugnad er ikke bare arbeid, det er også en fin mulighet til å treffe andre i havna, og ikke minst få seg en kopp kaffe og nystekte vafler! Det skaper både tilknytning og et godt sosialt miljø!
Styret er veldig fornøyd med fremmøte og arbeidsinnsatsen!
Værmeldingen skremte oss litt noen dager før dugnaden, da det var meldt både sterk vind og regn. Vi slapp heldigvis regnet, men vinden var litt kald, så vaffelstekingen foregikk innendørs denne gangen.
Tusen takk igjen for god innsats til alle som kom og bidro!
Mvh
Styret